سازندگان قصد دارند نهایت استفاده را از ویژگیهای نیویورک ببرند و در طول مراحل بازی گیمرها را در مناطق جذاب و معروف این شهر قرار دهند. شما در Crysis 2 مراحلی را خواهید دید که باید از ساختمانی به ساختمانی دیگر بپرید و به پیش بروید و یا در پشت بام ساختمانهای بلند شهر به نبرد با دشمنان بپردازید. بدین ترتیب باید منتظر مراحل بسیار جذابی در Crysis 2 بود. همچنین گفته شده وسعت نیویورک Crysis 2 به اندازهی جزیرهی عنوان اصلی Crysis خواهد بود.
در مورد شخصیت اصلی بازی هنوز چیزی مشخص نشده اما طبق اطلاعات بدست آمده ممکن است در نسخهی دوم شما در نقش Prophet، سیاه پوستی که در نسخهی اول رهبر گروه بوده است باشید. اما باید توجه داشت که در تریلر WireFrame Nanosuit که در GC منتشر شد شاهد این بودیم که Nanosuit بدن Nomad (شخصیت نسخهی اول) بررسی میشود. شاید کارکترهای بازی در طول مراحل تغییر کند!
در بازی شما بیگانگان فضایی را خواهید دید که حالتی انسانگونه دارند و برخی از آنها بسیار وحشی، قدرتمندند و از ظاهر ترسناکی برخوردارند. دشمنان موجود در بازی در اقسام مختلفی هستند و در حال حاضر شامل Stalkers ،Grunts ،Shadows ،Screamers ،Spotters ،Changelings و Heavy Ticks میشوند که البته هنوز جزئیاتی در مورد هیچیک از آنها منتشر نشده. همچنین کرهی شمالی بار دیگر به عنوان دشمن شما در بازی حضور خواهد داشت. علاوه بر این گفته شده دستهی سومی هم در بازی حضور دارد که نامش هنوز فاش نشده است.
Crysis 2 برای اولین بار در سری خود دارای سیستم کاور میباشد. سیستم کاور این بازی همانند عنوان Killzone 2 است یعنی نمای دوربین به هنگام کاور برخلاف عناوینی مثل Rainbow Six: Vegas تغییر نخواهد کرد و به همان شکل اول شخص خواهد بود.
در Crysis 2 کارکتر اصلی بازی از نسل دوم Nanosuit استفاده میکند. Nanosuit 2 توسط Crynet Systems که قرار است نقش مهمی را در روند داستان نسخهی دوم ایفا کند طراحی و تولید شده و پیشرفتهای زیادی را داشته است، از جمله: قابلیت زوم 60x، افزایش 20 درصدی ذخیرهی انرژی، 32 درصد مقاومت بیشتر و محافظ در برابر EMP (ضربات الکترو مغناطیسی).
همچنین Nanosuit 2 دارای چهار حالت Power ،Armor ،Infiltration و Tactical خواهد بود:
Power: حالت Strength (نیرو) و Speed (سرعت) در Nanosuit 1 اکنون با هم ادغام شده و جزئی از یکی از حالتهای Nanosuit 2 به نام Power به حساب میآیند.
Armor: با استفاده از انرژی ذخیره شده در Nanosuit از جان شما محافظت میشود.
Infiltration: حالتی برای انجام حرکات مخفیانه است. در این حالت گامهای شما نرم شده و صدایی از آنها شنیده نمیشود. همچنین قابلیت نامرئی شدن نیز در این حالت وجود خواهد داشت.
Tactical: در این حالت اطلاعات محیط در اختیار شما قرار خواهد گرفت. با مشاهدهی اجساد، نام آنها، دلیل مرگشان و سایر اطلاعات مشخص میشود؛ اسلحهها و objectهای مورد نیاز که در سطح محیط قرار دارند و یا به اجساد تعلق داشتهاند در این حالت برای شما مشخص میشوند. همچنین شما صداها را در این حالت بهتر خواهید شنید و میتوانید از مکالمههایی که در فواصل دور انجام میشود باخبر شوید.
جالب اینجاست که هر یک از این حالتها در صداهای بازی نیز تاثیر خواهند گذاشت. مثلاً در حالت Armor شما به قدرت Nanosuit 2 پی خواهید برد و صدای گلولهها و برخوردشان به Nanosuit را خواهید شنید و یا در حالت Power صدای گامهای محکم و قدرتمند شما به راحتی شنیده میشود. و در حالت Tactical هم همانطور که گفته شد، صداها بلندتر شنیده میشوند و ...
Crysis 2 از مراحل بازتری نسبت به Crysis اول برخوردار است. شما آزادی بیشتری برای اتمام مراحل دارید. شما میتوانید هریک از مراحل را از مسیرها و به شکلهای مختلفی به اتمام برسانید. میتوانید بیشتر از حالت Infiltration استفاده کنید و بیشتر به استفاده از حرکات مخفیانه بپردازید و یا با استفاده از قابلیت Armor به دل دشمن بروید و رو در رو با آنها مقابله کنید و یا با حالت Power از سرعت و قدرت دست خود برای اتمام بخشی از مراحل استفاده کنید. شما باید انتخاب کنید که در وضعیتی که قصد ورود به آنرا دارید کدام حالت برای شما مناسبتر است.
و اما بشنوید از موتور CryEngine 3 که قرار است در Crysis 2 خودنمایی با شکوهی را داشته باشد. با استفاده از این موتور دیگر مسئلهی پورت و Lead Platform وجود ندارد. با به کار گیری قابلیت Live Create این موتور، هرآنچه که بر روی PC ساخته شده را میتوان به راحتی به کنسولها منتقل کرد؛ در اینجا CryEngine 3 به صورت خودکار دادهها را تبدیل، فشرده و هماهنگ با کنسول مورد نظر خواهد کرد و همه چیز تمام خواهد شد. همچنین با استفاده از قابلیت cross-platform موتور، حداکثر توان پلتفورم مورد نظر اندازهگیری میشود و میتوان بهترین نتیجه را برای آن پلتفورم گرفت. این یعنی سرعت در ساخت عناوین Multi-Platfrom، چیزی که هر سازندهای به دنبال آن است.
بازی بر روی کنسولها با رزولوشن 720p اجرا خواهد شد و ظاهراً استودیوی Crytek نیز از توان کنسولهای PS3 و X360 نسبتاً راضی است و میتواند به آن حدی که در نظر دارد دست یابد اما بدون شک اوج گرافیک Crysis 2 را باید بر روی PC مشاهده کرد؛ اما نه PCهای معمولی، بلکه PCهای چند هزار دلاری که قدرتمندترین سختافزارهای روز دنیا در آن به کار رفته است.
Crytek قول دشمنان باهوش و AI بسیار پیشرفتهتری را نسبت به عناوین قبلی خود داده است. همچنین باید منتظر بخش Multiplayer با عظمتی هم در Crysis 2 بود که Crytek فعلاً در مورد جزئیات آن سکوت کرده است. Crytek میخواهد با Crysis 2، گام اول خود در ورود به صنعت کنسولها را محکم بردارد و یک عنوان شگفت انگیز دیگر را خلق کند. هنوز تاریخ دقیق این بازی مشخص نشده و فقط EA چندی پیش اعلام کرد که این بازی در ربع سوم سال مالی پیشرو، بین ماههای October و December سال 2010 روانهی بازار خواهد شد.